Літературна студія "Пролісок"

                                                                    
                                  
Літературна студія «Пролісок»

Не секрет, що успішна робота учителя великою, якщо не вирішальною мірою, залежить від того, чи зуміє він викликати любов в учнів до свого предмета, чи не зуміє. У вчителів різних шкільних дисциплін є для цього свої специфічні засоби – „ключі”, за допомогою яких вони знаходять шлях до учнівських сердець. Для словесника одним із таких ключів є робота із образним словом.
Навчити дітей виразно читати,  відчувати мелодійність рідного слова, красу навколишньої природи, тонкощі людських стосунків, посіяти добро в дитячі душі, розвивати акторські і творчі здібності та естетичні смаки – такою є мета   літературної студії „ Пролісок”, яка працює у складі філологічної секції наукового товариства „ Прометей”.
                   
Засідання проводяться згідно затвердженого плану роботи, у студії працюють обдаровані учні із різних класів. Звичайно, багато доводиться працювати із ними і у період між засіданнями. Діти приносять свої роботи на уроки, консультуються на перервах та після уроків. Часто проводимо відкриті засідання, на які запрошуємо весь клас. Тоді над створенням своїх „літературних шедеврів” працюють усі: і відмінники, і ті, що не встигають. Цікавим є те, що спочатку діти можуть відмовлятися, наприклад, складати вірш, мотивуючи це категорично: „ Я не вмію, я ж не поет!” Але потім із якою гордістю вони хваляться складеними, нехай і недосконалими з точки зору професіонала, заримованими рядочками! А ми вкотре переконуємося, що, дійсно, не талановитих дітей немає, і наше завдання – розвивати здібності, допомогти учневі повірити у свої сили. Доказом цього можуть бути збірочки, котрі ми підготували і видрукували: «8 березня», «Грибочки», «Дивовижжя образів», «Зернятка», «Золоті слова», «Ідуть землею пори року», «Каламбури п’ятикласників», «Кобзар» Шевченка у моїй сім’ї», «Коли приходить весна», «Майстри на всі руки», «Місячна ніч», «Монолог моєї кухні», «Найкращі роки», «Наш дивосвіт», «Не бійтесь заглядати у словник», «Пам'ять», «Первоцвіт», «Перлинки», «Рідна мова», «Самоцвіти», «Словник школяра», «СМС – у вічність», «Фестиваль квітів», «Фразеологізми у нашому житті», «Найвища нагорода», «Візуальна поезія», «Люблю я ліс», «Осінь», «Смычок в руке», «Сяйво перлин». 

           
На засідання „ Проліска”  добираю різноманітні  завдання творчого характеру, щоб стимулювати саморозвиток учнів, розвивати їхні творчі здібності. Наприклад: уявіть себе на місці літературного героя і перекажіть зміст тексту від свого імені;
 передайте зміст речення (вірша, тексту) за допомогою жестів, міміки;
         гра „Докажи слово” (читаю вірш, загадку чи прислів’я без останнього слова, яке діти вимовляють, добираючи його за змістом чи римою);
        „ Подумай гарненько, щоб вийшло гладенько” (  дібрати риму до слова);
        гра „ Буріме” ( на основі чотирьох слів, що римуються, скласти віршик);
        дібрати епітети, порівняння, антоніми, синоніми до слів;
– утворити слова за допомогою зменшено-пестливих чи суфіксів  згрубілості;
        передати зміст казки у віршованій формі;
        перевтілення ( уявити себе якоюсь істотою, квіткою чи предметом і вести діалог від її імені);
        вікторини, конкурси;
        створити художній образ вітру ( снігу, дощу, сонця);
        за допомогою символічної квітки проаналізувати художні засоби тексту;
        побудувати асоціативний ланцюжок чи кущ до слова;
         намалювати усно ілюстрацію до твору;
        опис картини.

Коли проводиться тематичне заняття, то всі завдання добираються до теми. Так, створюючи художній образ зими , учні готували поезії про зиму, аналізували схеми, картину М Пимоненка,  власні ілюстрації до оповідання Панаса Мирного „ Морозенко”, аналізували художні засоби, працювали із лексичним матеріалом. Учні – працівники  „Довідкового бюро”– провели пошукову роботу і підготували повідомлення „Яскравинки рідної мови”, відкривши фольклорну скриньку на зимову тему, а саме: стійкі порівняння, прислів’я і приказки, народні прикмети, загадки, легенди, фразеологізми, смішинки. Порівняли поетичний опис зимових місяців із музичним альбомом П. Чайковського „ Пори року”. Склали колективно поезію, допомогли Зимі прикрасити землю снігом у іграх „ Зліпи Сніговика” та  „ Хто швидше”. Помилувалися снігопадом, створеним на комп’ютері; інсценували казку В. О. Сухомлинського „ Пихата літера”, описали колір літер і зобразили їх графічно на комп’ютері. А вже після цього створили свої літературні шедеври. 
  


      

                   

Часто задумуюсь над таким питанням: поезія народжує красу душі чи краса душі народжує поезію? Мабуть, ці поняття взаємопов`язані. І дітей треба вчити цінувати високі почуття, розвивати благородство душі, розкривати багатства рідної мови, підбирати найтонші слова для вираження свого душевного стану і любити прекрасне. Цьому, наприклад,  сприяють слайдфільми, створені учнями на комп`ютері.
Звичайно, я розумію, що не всі мої вихованці у майбутньому стануть поетами чи письменниками. Але якщо краса чистої дитячої душі виллється на папері поетичними рядками, то це буде підсумком  роботи у вихованні і навчанні. Адже це означає, що дитина володіє рідними словом і в її душі утверджуються ідеали добра і краси.

                                                                                                                                                
   



 









               

                   






Комментариев нет:

Отправить комментарий